Do 2035 roku 10.236 nowych mieszkań / 23.950 nowych mieszkańców oraz ok. 21.900m2 nowej powierzchni handlowo-usługowych w południowej części osiedla Kliny

Bez pozostawienia rezerwy pod tramwaj na Klinach nie da się „radykalnie poprawić obsługi transportem zbiorowym” - wg analizy Politechniki Krakowskiej na zlecenie Gminy Miejskiej Kraków

Czas ucieka, a mimo zabezpieczenia środków w Budżecie Miasta Krakowa oraz Wieloletniej Prognozie Finansowej Miasta Krakowa – ponad 30mln zł, praktycznie nic się nie zmienia. W tym roku władze miasta mogły już dawno ogłosić przetarg na przebudowę skrzyżowań Zawiłej z Borkowską i Komuny Paryskiej, tak jak zrobiono ze skrzyżowaniem Zawiłej z Kobierzyńską. Mieszkańcy tracę cierpliwość i zastanawiają się, w czym są gorsi od przyszłych mieszkańców, o których zabiegają władze miasta Krakowa.
Z informacji, które uzyskałem od dyrektora Zarządu Inwestycji Miejskich przedstawiciele Pana Prezydenta Jacka Majchrowskiego toczą rozmowy z deweloperami, których efektem ma być realizacja inwestycji wynikających z planów miejscowych, zarówno zabudowy wielorodzinnej, usługowo-handlowej, ale również niezbędnej infrastruktury drogowej.
Jak udało mi się ustalić ogromna zabudowa południowej części osiedla Kliny rozważana jest w 2 etapach:
Etap 1 do końca 2025 roku:
To 2.001 nowych mieszkań / 4.683 nowych mieszkańców oraz 5.762m2 powierzchni usługowych - wg analizy Politechniki Krakowskiej na zlecenie Gminy Miejskiej Kraków.
Władze miasta chcą połączyć inwestycje (głównie 3 deweloperów) z rozbudową sieci ulic w południowej części osiedla Kliny - warunkując uzyskanie prawa do użytkowania nowych mieszkań realizacją na koszt deweloperów następujących odcinków:
- Budowa małych rond w ciągu ul. Zawiłej na skrzyżowaniach z ulicami Borkowskiej, Komuny Paryskiej (umożliwienie bardziej płynnego wyjazdu z osiedla Kliny) oraz Kobierzyńskiej na koszt GMK (usprawnienie przejazdu w kierunku Śródmieścia oraz dzielnic w zachodniej części miasta);
- Budowa przedłużenia ul. Bartla od wysokości budynku o adresie Soroki 12 w kierunku południowym w klasie ulicy zbiorczej (zgodnie z zapisami MPZP Kliny Południe jako KDZ.4);
- Przedłużenie ul. bpa Małysiaka w kierunku i połączenie jej z przedłużeniem ul. prof. Bartla w klasie ulicy lokalnej (zgodnie z zapisami MPZP Kliny Południe jako KDL.3) – realizacja tej ulicy umożliwi powstanie alternatywnego wyjazdu z planowanego osiedla poprzez ul. Komuny Paryskiej i stworzenie alternatywy dla przeciążonej już obecnie ul. Borkowskiej (brak tego elementu doprowadzi do paraliżu komunikacyjnego, gdyż̇ mimo realizacji na skrzyżowaniu z ul. Zawiłą wyjazd ten okaże się niewydolny w godzinach szczytu komunikacyjnego); dodatkowo przewiduje się̨ poprowadzenie linii autobusowych poprzez ul. Komuny Paryskiej i poprawę̨ dostępności do transportu zbiorowego mieszkańców budynków tam zlokalizowanych – jak podaje opracowanie Politechniki Krakowskiej;
- Realizacja ulicy zbiorczej (zgodnie z zapisami MPZP Kliny Południe jako KDZ.2) od ronda na przedłużeniu ulic prof. Bartla i bpa Małysiaka do planowanej ulicy KDZ.1;
- Budowa ulicy zbiorczej (zgodnie z zapisami MPZP Kliny Południe jako KDZ.1) od planowanej ulicy KDZ.1 w kierunku zachodnim o długości ok. 250m;
- Realizacja ulicy zbiorczej (wprawdzie zgodnie z zapisami MPZP Kliny Południe jest on oznaczona jako KDL.8, ale według projektu opracowanego na zlecenie ZIM ulicy zapewniającej dojazd do parkingu Park and Ride przy przystanku SKA Kraków‐Opatkowice jest to ulica klasy zbiorczej) od ronda na przedłużeniu ulic Bartla i bpa Małysiaka do planowanej ulicy KDZ.3 o długości ok. 400m – to zadanie finansowane ma być przez Gminę Miejską Kraków;
- Budowa ulicy lokalnej (zgodnie z zapisami MPZP Kliny Gadomskiego jako 4KDL oraz 3KDL) umożliwiającej dojazd do terenów inwestycyjnych Westa Investments S.A. o łącznej długości ok. 750m; jej budowa jest zasadna ze względu na niewystarczające parametry istniejącej ul. Szwed‐ Śniadowskiej, która jest wąska (ulica dojazdowa) i na której często parkują̨ samochody – nie zapewnia ona sprawnego wyjazdu dla prawie 1000 mieszkańców – jak podaje opracowanie Politechniki Krakowskiej;
- W okresie do roku 2025 powinien być także opracowany projekt budowlany dla całej ul. Nowej Bartla umożliwiający jej realizację w kolejnych latach (przed kolejnym etapem analiz, czyli rokiem 2030).
- W wyniku przebudowy przedłużenia istniejącego odcinka ul. Bartla w kierunku południowym koniecznym będzie zlikwidowanie istniejącej pętli „Pod Fortem”, która zresztą̨ nie spełnia odpowiednich warunków. Nowa pętla jest planowana na południe od ronda planowanego na przecięciu przedłużenia ulic Bartla i bpa Małysiaka i jest ujęta w projekcie ulicy Nowej‐Bartla. Jest ona zaprojektowana w obrębie działki nr 111/33. Jej budowa jest warunkiem koniecznym dla zapewnienia właściwego stopnia obsługi transportem autobusowym, które przez długie lata pozostanie jedynym środkiem transportu zbiorowego na tym obszarze – jak podaje opracowanie Politechniki Krakowskiej.
Etap 2 do końca 2030 roku (realizacja tylko 4 deweloperów):
To 4.625 nowych mieszkań (wzrost w stosunku do 2025 o 2.624) / 10.822 nowych mieszkańców (wzrost w stosunku do 2025 o 6.139) oraz 9.864m2 powierzchni usługowych - wg analizy Politechniki Krakowskiej na zlecenie Gminy Miejskiej Kraków.
W związku z kontynuacją rozbudowy osiedla mieszkaniowego przez 4 deweloperów będących stronami porozumienia z Władzami Miasta skutkującą zagospodarowywaniem coraz bardziej rozległych terenów koniecznym będzie dalsza rozbudowa sieci ulicznej. W znacznej mierze będzie to kontynuacja zamierzeń́ inwestycyjnych podjętych do realizacji we wcześniejszym okresie (rok 2025) – jak podaje opracowanie Politechniki Krakowskiej. Co ważne w każdym z wariantów niezbędne będzie wybudowanie nowej drogi (zgodnie z miejscowym planem) wzdłuż obwodnicy z wpięciem do ulicy Zakopiańskiej.
Jak udało mi się ustalić z Zarządem Inwestycji Miejskich oddanie do użytku powierzchni mieszkaniowych i usługowych warunkowanym ma być przez władze miasta, następującymi inwestycjami drogowymi na koszt deweloperów:
- Przedłużenie planowanej ulicy zbiorczej w południowej części analizowanego obszaru (KDZ.1 i KDZ.3 w MPZP Kliny Południe) do ul. Zakopiańskiej planowanej jako 2KDZ wg MPZP Kliny- Gadomskiego wraz z budową węzła wielopoziomowego z ul. Zakopiańską z zachowaniem wszystkich relacji;
- Przedłużenie ulicy zbiorczej (zgodnie z zapisami MPZP Kliny Południe jako KDZ.1) od planowanej ulicy KDZ.2 w kierunku zachodnim do planowanej ulicy lokalnej KDL.7;
- Budowa ulicy zbiorczej (zgodnie z zapisami MPZP Kliny Południe jako KDZ.3) od planowanej ulicy KDZ.2 w kierunku wschodnim do zrealizowanej w roku 2025 ulicy lokalnej oznaczonej w MPZP Kliny Południe jako KDL.8;
- Budowa ulicy lokalnej (zgodnie z zapisami MPZP Kliny Południe jako KDL.2) pomiędzy ulicami Spacerową i Komuny Paryskiej – stworzenie alternatywnego wyjazdu z osiedla firmy Inter-Bud wobec poważnych trudnością̨ z rozbudową ul. Spacerowej i dostosowaniem jej do rosnącego ruchu samochodowego;
- Budowa ulicy lokalnej oznaczonej jako 3KDL wg MPZP Kliny-Gadomskiego stanowiącej przedłużenie odcinka zrealizowanego w roku 2025 pomiędzy ulicami 4KDL oraz 2KDZ;
- Budowa ul. Nowej Bartla na odcinku od ul. Zawiłej do wysokości ul. Soroki wraz z rondem jednopasowym na skrzyżowaniu z ul. Zawiłą oraz rondem typu „hantla” (in. ósemka) z ulicami M. Korpala i W. Krygowskiego jako ulicy zbiorczej stanowiącej alternatywę̨ wobec przeciążonej ul. Borkowskiej, której rozbudowa jest niemożliwa – na koszt GMK;
- Budowa ulicy lokalnej zapewniającej dojazd do przystanku SKA „Kraków-Opatkowice” oraz zlokalizowanych w jego sąsiedztwie pętli autobusowej oraz parkingu przesiadkowego w systemie „Park and Ride” z kierunku północnego w tym z osiedla Kliny – na koszt GMK.
Jak wynika z analizy tego obszaru, wykonanej przez Politechnikę Krakowską realizacja linii tramwajowej obsługującej osiedle Kliny i łączące go ze śródmieściem poprzez ul. 8 Pułku Ułanów w sposób radykalny poprawi obsługę transportem zbiorowym. Należy dążyć do jak najszybszej jej realizacji, a horyzont 2050 został wskazany tylko jako najbardziej odległy okres analiz transportowych. Będzie to środek w pełni konkurencyjny względem samochodu dzięki swojemu pełnemu wydzieleniu poprzez budowę̨ w formie tunelu pod osiedlem Ruczaj. Jej szczegółowy przebieg w obrębie osiedla Ruczaj i kierunek powiązań z istniejącą i planowaną siecią transportu szynowego powinien być przedmiotem szczegółowych analiz obejmujących swym zasięgiem większy obszar z uwzględnieniem takich czynników jak prognozowane obciążenie potokami pasażerskimi, efektywność ekonomiczna, potencjalne konflikty społeczne i środowiskowe czy też możliwości finansowe miasta.

 

 

.

 

Kategoria: